Safari

Safari

Vorige week zijn we op safari geweest bij Murchisonfalls. Wat een onderneming was dat! We hebben alle dieren gezien op de neushoorn na! Leeuwen,olifanten, giraffen, water buffels, nijlpaarden, krokodillen en Bambi. Het was een weekend om nooit meer te vergeten, maar tegelijkertijd ook een weekend met veel emoties. De Nederlandse studente die een week voor onze aankomst in dit park is verdwenen is niet meer teruggevonden. Haar moeder zat bij ons in het hotel samen met de Nederlandse politie. Het was hartverscheurend, want het idee dat je dochter alleen in een immens groot park zit met wilde dieren is onbegrijpelijk en beangstigend. Na onze eerste game drive kwamen we terug met een glimlach op ons gezicht, maar dit veranderde bij binnenkomst na het zien van de moeder van de studente...

Voor ons dus een bijzonder en beladen weekend waarin onze glimlach soms werd vervangen door een traan....

Werk

Vorige week hebben we ook een dag meegelopen bij Katalemwe chesire home for rehabilitation. Waar we ons aankomende weken ook voor gaan inzetten naast home of hope. Dit is een rehabilitatie centrum voor kinderen/jongeren (t/m 18 jaar) met een beperking. Het rehabilitatiecentrum werk samen met het Lilianefonds en dat was duidelijk te zien. Het was georganiseerd, gestructureerd en misschien wel het belangrijkste: het personeel heeft kennis over hetgeen waar ze mee bezig waren. Daarnaast beschikken zij over materialen waarvan ze aangepaste meubels, rolstoelen en protheses maken. Een fantastische centrum met een fijne werksfeer. Ook wij werden gelijk aan het werk gezet en hebben bewegingsoefeningen met de kinderen gedaan. Heerlijk om iets te kunnen betekenen.

Door dit rehabilitatiecentrum werden we wel weer aan het denken gezet m.b.t. Home of hope. We hadden geaccepteerd dat de omstandigheden van de kinderen oke zijn voor Oegandese begrippen. Nee er is geen luxe of een programma voor de kinderen, maar beter dan verwaarloosd worden door je familie. Na onze werkervaring in het rehabilitatiecentrum realiseerden wij ons dat home of hope echt nog in de kinderschoenen staat en dat er absoluut iets moet veranderen, maar dat wij dit niet alleen kunnen. Onze ideeën zoals bijvoorbeeld een snoezel ruimte en voorlichting geven aan medewerkers laten we voor wat het is, omdat we bij de basis moeten beginnen. Rust en overzicht creëeren.

Gisteren zijn we dan ook bezig geweest met het opruimen en ordenen van de fysio ruimte. Home of hope heeft één fysiotherapeut en doet de oefeningen met de kinderen in een ruimte die wij in Nederlandse begrippen chaotisch noemen. Daarnaast is deze ruimte ook een speelruimte en lopen de kinderen in en uit.Tijd dus om rust te creëeren door de kamers te verdelen in groepen.. José is aan de slag gegaan met het verven van de muur omdat ze daar een muurschildering gaat maken en ik heb samen met de fysio opgeruimd en geordend.

Ons doel is om de fysio ruimte te verven en te betegelen, omdat er nu vloerbedekking ligt dat totaal niet praktisch en hygiënisch is, omdat het onder geplast wordt door de kinderen. Het begin is er maar er is nog een lange weg te gaan.

Wist je dat:

-De meeste Oegandesen te grote slippers/schoenen dragen

-Veel vrouwen extensions/ pruiken dragen

-Wij pepernoten hebben besteld bij een Nederlandse bakker in Oeganda.

-Er maar 2,6% van de Oegandese bevolking 65 jaar of ouder wordt

-Dat het gemiddelde inkomen 1 doller per uur is

-Er twee regenseizoenen zijn

-Als het regent mensen later op het werk komen of helemaal niet

-Het sprinkhanen seizoen is en José niet kan wachten om 1 te proeven...

-De hand begroeting anders gaat dan in Nederland en dat dat bij ons nog steeds voor verwarring zorgt

-De populatie 33.640,833 miljoen is

-De meeste mensen in Oeganda christen zijn, 42%katholiek, 42% protestant, 13% moslim en 3% anders

-Dat veel mensen niet weten wat adoptie inhoud en daardoor denken dat ze hun kind weer terug krijgen

-Iedere kleur van de Oegandese vlag een betekenis heeft: zwart staat voor Afrikaanse mensen, geel voor zonneschijn en vitaliteit, rood voor Afrikaanse broederschap en de kraanvogel staat op de batch van militairen.

-Er in Oeganda meer dan dertig verschillende talen worden gesproken

-Oegandezen van kinderen houden maar verwachten van kinderen dat ze zich goed gedragen ‘ seen and not heard’